onsdag 5. mars 2014

UHELDIG START



Nå sitter jeg på Gardemoen flyplass etter mye stress og styr. ENDELIG har jeg fått godkjenning til å reise ut av landet. Marianne, Hosay og Camilla befinner seg nå i Paris, og jeg tror de koser seg masse.

Det hele startet med at jeg skulle teste ut malariaprofylakse(Malarone) på mandag. Disse tablettene har oppstart 1-2 dager før innreise, så jeg tenkte at nå skal jeg være godt i gang før jeg lander i Madagaskar. Jeg ante fred og ingen fare, brukte hele gårsdagen til å besøke venner og familie, pakke, handle og gjøre det siste jeg måtte gjøre før avreise. Klokken nærmer seg 22:00 på kvelden, og jeg tenkte at nå blir det godt å legge seg litt før avreise klokken 03:00. Går inn på badet for å stelle meg til kvelden, tar av meg klærne og ser at jeg har utslett på kroppen. Det første jeg gjorde var å rope på mamma, og hun tenkte at det kunne være nervøsiteten som gav utslett. Jeg ble litt usikker, for jeg var ikke så nervøs. Så kom jeg til å tenke at jeg kanskje burde sjekke felleskatalogen på malariatbl. Der står det med uthevet skrift at om man får utslett, bør man kontakte legen. Så ærlig som jeg er, ringte jeg legevakten i Drammen og fikk beskjed om å komme nedover for en samtale med legen. Jeg reiser rett ned, for å bli fort ferdig, kommer inn til legen og han sier: du kan ikke reise.  Jeg kunne ikke reise fordi jeg hadde fått en alvorlig allergisk reaksjon. Umiddelbart begynte jeg å gråte. Jeg ble utrolig lei meg. Men så gikk det opp for meg at jeg følte jeg kunne reise uansett. Men ble klart frarådet og reise + at legen skrev erklæring på at jeg ikke kunne reise i tilfelle noe skulle skje på flyet. Jeg strittet i mot og var en sykt vrien pasient. Men til ingen nytte. Jeg fikk ikke forlat landet med fly før jeg hadde fått en erklæring av fastlegen, hvor det sto at jeg var frisk nok. Fikk klar beskjed om at jeg ikke lenger kunne bruke Malarone og at jeg måtte starte opp på noen nye medisiner for allergien + malariaprofilakse. Han ba meg kontakte fastlegen i dag for å finne nye medisiner.

Klokken ble fort 01:00 og jeg måtte ringe de andre jentene for å fortelle at jeg ikke fikk vært med på flyet som gikk 06:40, også med beskjeden om at jeg trolig kommer en uke senere.

Men i dag var dagen min, jeg fikk friskmelding, og 5 minutter etterpå ringte jeg AirFrance og bestilte en ny billett. Så nå sitter jeg på Gardemoen, flyet til Paris går 19:10, ENDELIG. Det beste er at jeg får reise med jentene fra Paris til Madagaskar, og ikke alene uker senere.

Krysser fingrene for at jeg ikke opplever like stor motgang igjen og at de nye medisinene fungerer for kroppen min.

Victoria :)

1 kommentar:

  1. Så fælt vennen. Godt det ordnet seg. Håper å kunne følge dere her. Klem til dere. Hils Marianne. <3

    SvarSlett